1. بعد از بررسی های انجام شده تصمیم گرفتیم تغییرات اساسی در انجمن ایجاد کنیم

    این سیستم دارای امکانات بیشتری هست که باعث جذابیت انجمن خواهد شد

    امیدواریم از طرح جدید انجمن خوشتون بیاد

  2. به خاطر برخی تغییرات در روند انجمن

    دسترسی مدیریت از همه کاربران برداشته شده

    به زودی روند و قوانین جدید اعلام خواهد شد

چرا فقها در امر سیاست حضور دارند؟

شروع موضوع توسط آناهیتا ‏10/4/13 در انجمن مذهبي

  1. آناهیتا

    آناهیتا Well-Known Member

    تاریخ عضویت:
    ‏23/4/12
    ارسال ها:
    12,193
    تشکر شده:
    37
    امتیاز:
    48
    جنسیت:
    زن
    هرگز همه فقیهان و عالمان وارد بخش های اجرایی نمی شوند؛ برخی وارد بخش قضایی می شوند، برخی وارد بخش اجرایی، و بعضی در امور فرهنگی و علمی و تربیتی به انجام وظیفه می پردازند.

    [img=270x203]http://www.afkarnews.ir/images/docs/000209/n00209145-b.jpg[/img]
    سرویس مذهبی افکارنیوز- برخی اشکال می کنند که وارد شدن عالمان و فقیهان در امر سیاست و حکومت، سبب می شود که نتوانند وظیفه هدایت علمی و معنوی مردم را انجام دهند.

    پاسخ: فقیه جامع الشرایط، به تَبَع امامان معصوم علیهم السّلام وظائفی را بر عهده دارد که بارز و شاخص آنها، وظیفه تبیین احکام، تعلیل احکام، حمایت از سلامت و صلابت و متانت احکام با پاسخ دادن به شبهات و نقدها، و اجرای احکام است و برای تحقق این اهداف، عده ای را برای تبیین احکام، عده ای را برای تعلیل، برخی را برای حمایت، و برخی دیگر را برای اجرای احکام دینی معین می کند و لازم نیست که خود، به صورت مستقیم در همه امور وارد شود؛ ولی زعامت و مدیریت و تدبیر کُل را شخصا بر عهده دارد.

    این چنین نیست که همه عالمان دین مشغول کارهای اجرایی بشوند و کار هدایت علمی و معنوی امت اسلامی تعطیل بماند.

    وجود مبارک پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم آن گونه که ابن هشام در سیره اش نقل کرده، پس از فتح مکه، به دو نفر، دو سِمَت جداگانه داد؛ به یکی سِمَت فرهنگی داد و به دیگر سِمَت سیاسی- اجتماعی و به اصطلاح، یکی را وزیر آموزش و پرورش کرد و دیگری را وزیر کشور.

    بنابراین، هرگز همه فقیهان و عالمان وارد بخش های اجرایی نمی شوند؛ برخی وارد بخش قضایی می شوند، برخی وارد بخش اجرایی، و بعضی در امور فرهنگی و علمی و تربیتی به انجام وظیفه می پردازند و ضرورت هم ندارد که امور اجرایی را عالمان و فقیهان به نحو مباشرت بر عهده بگیرند، بلکه تصدی افراد متدین و امین و آشنا به کار کافی است؛ چه اینکه در زمان تصدی معصومین علیهم السّلام نیز این گونه بوده است؛ یعنی نه کار تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه نفوس تعطیل می شد و نه مباشرت کارهای اجرایی بر عهده خود آنان بود.

    منبع: ولایت فقیه، ص۳۷۱-۳۷۲.